Případová studie: Zentiva mapuje udržitelné myšlení svého ESG týmu

Vedoucí oddělení udržitelnosti ve společnosti Zentiva se na nás obrátila s jasným cílem – lépe porozumět tomu, kde má její mezinárodní ESG tým o šesti členech silné stránky v přemýšlení o udržitelnosti a kde se naopak skrývá největší potenciál pro další rozvoj. Společně jsme se rozhodli využít nástroj Sustainable Mindset Indicator (SMI), jehož je Fair Venture hrdým a výhradním partnerem v ČR.

SMI je psychometrický dotazník, který pomáhá mapovat, jakým způsobem lidé přemýšlí o udržitelnosti, jak se rozhodují a co jejich rozhodnutí ovlivňuje. Dotazník zkoumá, zda se lidé při rozhodování drží spíše zažitých návyků a konzervativních postupů, nebo zda jsou otevření udržitelným přístupům a zohledňují klimatickou krizi, sociální nerovnosti a širší dopady svých voleb.

Co nám ukázalo mapování udržitelného myšlení v Zentivě?

Tým v Zentivě dosáhl výsledku, který odpovídá průměru ostatních firem, které si SMI již vyzkoušely. Zároveň vykazuje výrazné zastoupení behaviorálního myšlení, tedy rozhodování na základě zažitých stereotypů a návyků. Není to překvapení. Většina firem pracuje podle osvědčených vzorců a spoléhá na to, co už fungovalo dřív.


Snímek obrazovky 2025-08-04 v 15.53.01.png
Obr.1 – Převažující behaviorální myšlení v Zentivě

Zentiva ale zároveň ukázala, že má velký potenciál. Její lidé vnímají environmentální a společenské problémy, dovedou přemýšlet dlouhodobě, jsou si vědomi svých hodnot a umí chápat svět jako propojený celek. To jsou pevné základy pro udržitelné rozhodování.

Na druhou stranu se ukázaly i oblasti, kde je prostor pro růst. Například schopnost vnímat svět v cyklech tak, jak funguje příroda. Místo toho ale firmy (včetně Zentivy) často plánují lineárně a zaměřují se především na růst, výsledky a výkon. 

Další oblastí pro rozvoj a diskuze je reflexe. A právě reflexe,tedy schopnost se zastavit, zvážit dopady svých činů nebo naslouchat i odlišným názorům, byla další oblastí, kde tým může posílit.

Když se firma naučí vnímat cykly, začne dělat rozhodnutí, která dávají smysl i z dlouhodobého pohledu. Růst se dá i v kvalitě, a právě tento způsob rozvoje je v pravidelných cyklech ozdravný.

Na základě výsledků jsme týmu doporučili konkrétní kroky, jak tyto oblasti posilovat:

  • pracovat s principem cykličnosti při plánování i hodnocení aktivit,
  • zařazovat do rozhodovacích procesů prostor pro reflexi a klást si otázku „co tím ovlivňujeme?“,
  • trénovat empatii a naslouchání za účelem dosažení lepšího porozumění.

Zentiva zareagovala aktivně. Doporučení byla implementována do každodenní práce týmu, který upravil své pracovní metody tak, aby reflektovaly výsledky a návrhy z analýzy. SMI nástroj následně představili také v rámci celofiremního Týdne udržitelnosti, a dále rozšířili přístup i na skupinu tzv. ambasadorů udržitelnosti, se kterou jejich tým pravidelně spolupracuje. Z výstupů byla Zentiva velmi spokojena – natolik, že se rozhodla mapování udržitelného myšlení rozšířit i na další zaměstnance napříč firmou. I to je pro nás potvrzením, že SMI může být užitečným impulzem nejen pro ESG týmy, ale i pro širší organizační kulturu.

Proč je SMI cenným nástrojem

SMI ukazuje, kde v týmu máte potenciál změny myšlení, ale zároveň přináší praktická cvičení, jak s jednotlivými principy myšlení dále pracovat. Pokud jste větší firma, která si s transformací k udržitelnosti už delší dobu láme hlavu a naráží na zdánlivě nepřekonatelné překážky, SMI může být přesně tím impulzem, který vás posune dál. Pomáhá proměnu nejen naplánovat, ale skutečně ukotvit v myšlení lidí napříč týmem.

S celým procesem vám můžeme pomoci i prostřednictvím navazujících koučovacích sezení, která jsou šitá na míru konkrétním potřebám vaší firmy.

Odhalte myšlenkové vzorce ve vaší firmě a posuňte se dál

Zaujalo vás to? Rádi vás nástrojem SMI provedeme a probereme možnosti implementace ve vaší společnosti. Kontaktujte nás.

Další články

Atraktivni_zamestnavatel_Fair_Venture_blog_1.jpg

Udržitelná firma jako atraktivní zaměstnavatel

Mladý talentovaný kandidát hledá skutečně udržitelnou firmu, která nemaluje své inzeráty práce na růžovo či zeleno, ale která si je vědoma odpovědnosti za budoucí svět, a podle této filozofie žije a…