Co víte o vaší firemní kultuře? A jak ji měříte?
Přichází totiž doba, kdy se úspěch podniků neměří jen podle finančních ukazatelů, ale vztahy, kultura, hodnoty a komunikace se konečně dostávají na jeden z hlavních stupínků v hodnocení firem. Na…
Stále častěji se ve firmách objevuje pozice manažera/manažerky udržitelnosti neboli sustainability managera. Jaká by měla být jeho náplň práce, přínosy, odpovědnosti a zapojení do struktury firmy? Proč mají spolupracovat s kolegy z jiných oddělení? A co je hlavním bodem této spolupráce?
Ve zkratce lze říct, že manažer udržitelnosti se stará o to, aby se firma stávala udržitelnější. Zajišťuje tak každoroční proces vyhodnocení dopadů firmy, vytváření a implementace strategie a zpracování nefinančního reportu.
Ale pozor! V žádném případě to neznamená, že za sebou v lednu zavře dveře, přes rok vše zařídí a firma se může v prosinci chlubit o kolik je udržitelnější. Naprosto klíčová je zde spolupráce s ostatními odděleními a manažer udržitelnosti je především facilitátor, trochu také analytik a až potom kreativec.
Aby se firma stala udržitelnější, je potřeba zabývat se tím, co se děje v dodavatelském řetězci, ve výrobě, v marketingu apod. Všichni, koho se to týká, se tak musí podílet na plánování strategie. Vyjadřují, jaká mají očekávání od budoucnosti, navrhují zlepšováky, diskutují o dopadech apod. Manažer tyto podněty porovná s analýzou dopadů firmy a očekáváním vedení. Na základě toho následně vytvoří strategii udržitelnosti. Na implementaci strategie se následně opět podílejí i kolegové (a kdo by také chtěl plnit strategii od stolu, na které se nepodílel?)
Často slyšíme, že manažer udržitelnosti se stal pro své kolegy postrachem, protože stále navrhuje nějaká nepraktická opatření a požaduje spoustu dat. Přitom je to naopak. Manažer udržitelnosti může být pro své kolegy spásou. Jak? Například:
Mezi odpovědnosti manažera udržitelnosti spadá:
Za co však neodpovídá? V žádném případě nemůže mít odpovědnost za to, že se skutečně dosáhne cílů udržitelnosti. Udržitelnost je téma prolínající se napříč celou firmou a někdy je potřeba udělat strategická rozhodnutí. Primární odpovědnost za úspěšnost v dosahování udržitelnosti firmy by tak měl mít člen vyššího vedení, člověk, který je kompetentní případné změny s managementem vyjednat. U lídrů udržitelnosti jako Patagonia, nebo Ikea má tuto odpovědnost přímo CEO.
Manažer udržitelnosti je tedy v kontaktu s většinou dalších oddělení a společně s nimi hledá cesty pro zlepšení. To je samozřejmě spousta práce. V některých případech tak má k sobě manažer udržitelnosti celý tým, jehož členové se specializují na jednotlivé segmenty firmy.
Jindy je manažer sám a v každém oddělení má svého „ambasadora“, osobu pověřenou ke spolupráci. Náš manažer tak získává i unikátní vhled do problematiky a kritickou zpětnou vazbu.
Je běžné, že udržitelnost má na starosti i jiné oddělení. Často se jedná o marketing nebo HR. To je samozřejmě možné, ale nesmí se zapomínat, že udržitelnost je především strategická záležitost.
Domluvte si s námi konzultaci nebo workshop. Rádi Vás nebo Vaše kolegy také
zaškolíme v rámci naší nabídky ESG vzdělávání.
Přichází totiž doba, kdy se úspěch podniků neměří jen podle finančních ukazatelů, ale vztahy, kultura, hodnoty a komunikace se konečně dostávají na jeden z hlavních stupínků v hodnocení firem. Na…
Můžeme se setkat se CSR reporty shrnujícími dobročinné aktivit, jinde narazíme na stovky stran textů a tabulek a jsou i reporty o pár infografikách na několika listech. Jak by měl tento dokument…
Společnost Impact Factory získala investici z podfondu Finance investiční skupiny RSJ, která si v ní tímto zajistila 15% podíl. Impact Factory, s.r.o. se stala jediným vlastníkem společností Impact…