Změna začíná v hlavě

autor: | 20. 03. 2019 | Společenská odpovědnost

Všichni známe ten tradiční model myšlení: tvrdě pracujeme, vyděláváme peníze a zasloužíme si čas od času nějakou odměnu. Něco, co nám skutečně udělá radost a dodá další chuť do práce i do života.

Jak to máte Vy?

Naplánujete si zátah na módní butiky, hrabete se v šatičkách a kupujete jen tak pro zábavu? Či jste snad vyznavačem cestování? Pak zalovíte na internetu po levných letech a párkrát do roka si uděláte krátký výlet do světa. Gurmáni si zase dopřejí luxusní večeři, šťavnatý steak z Argentiny nebo jinou super vzácnou lahůdku, která ještě včera žila v některém z oceánů. Poznáváte se? Ano, chápu, žijeme v konzumní společnosti. Tradiční stereotypy a návyky, které jsou stále intenzivně podporovány televizními seriály a reklamními kampaněmi výrobců, si neseme v mysli všichni. Pocity naplnění, pohody a štěstí vnímáme pouze v kontextu vlastní svobody a touhy po naplnění svých snů a výrobci jsou pořád motivováni především vizí vysokých obratů za prodeje svých výrobků a služeb.

Ale něco za něco – planeta nám za tento přístup příliš vděčna není. Klimatická katastrofa klepe na dveře a transformace myšlení u výrobců i spotřebitelů je nevyhnutelná.

Ptáte se, jak uvažuje nositel moderního udržitelného myšlení?

Než podlehne nákupní horečce, nechá své nutkání projít vnitřním auditem – opravdu to potřebuji? Vztah ke konzumu již dávno přehodnotil z kvantity na kvalitu. A jak to má s cestováním? Třeba tak, že krátkodobé cesty zvládne vlakem do některé evropské destinace na meditační či wellness víkend, a na druhý konec světa poletí až za rok a možná si pak dopřeje delší, než dvoutýdenní dovolenou. Zajímá ho život výrobků tzv. „od kolébky po hrob“ a minimalizuje svůj odpad i uhlíkovou stopu. Zkrátka přemýšlí komplexně, sleduje své nákupní chování v širším kontextu i při běžném denním nakupování a uvědomuje si, že své štěstí nenajde v konzumu, ale v rovnováze a kvalitní životní filozofii.

Vidíte se spíše v tomto modelu myšlení?

Pak buďte inspirací pro ostatní a šiřte svoji osobní odpovědnost k planetě dál.  A mějte hřejivý pocit, že přispíváte svojí troškou do mlýna k záchraně planety!

Zjistěte, jak podnikat udržitelně